Παρότι έρευνα του ΙΟΒΕ αποκαλύπτει μικρή βελτίωση του κλίματος
Ανακάμπτει για δεύτερο συνεχή μήνα ο δείκτης καταναλωτικής εμπιστοσύνης και φθάνει τον Φεβρουάριο στις -67,3 μονάδες, στη λιγότερο αρνητική επίδοση του τελευταίου πενταμήνου, σύμφωνα με έρευνα οικονομικής συγκυρίας που πραγματοποίησε το Ίδρυμα Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών (ΙΟΒΕ).
Η απαισιοδοξία των καταναλωτών αμβλύνεται ως ένα βαθμό, όμως η ανασφάλεια για τα πραγματικά εισοδήματα και την ανεργία παραμένει. Περισσότερα φαίνεται να είναι τα νοικοκυριά που στρέφονται στην αποταμίευση και περιορίζουν τις καταναλωτικές τους δαπάνες προκειμένου να είναι καλύτερα προετοιμασμένοι για όποιες εξελίξεις προκύψουν σύντομα στο οικονομικό περιβάλλον.
Οι Έλληνες καταναλωτές παραμένουν άλλωστε σταθερά εδώ και ένα έτος οι πλέον απαισιόδοξοι Ευρωπαίοι, ενώ ακολουθούν οι Ρουμάνοι και Πορτογάλοι, απέχοντας ωστόσο αισθητά (στις -46,3 και -45,1 μονάδες οι αντίστοιχοι δείκτες). Ο μέσος ευρωπαϊκός δείκτης παραμένει στα ίδια επίπεδα στην ΕΕ, στις -12,6, ενώ στην Ευρωζώνη βελτιώνεται οριακά, φθάνοντας τις -10 μονάδες. Οι σχετικοί δείκτες σε Φινλανδία και Σουηδία κινούνται σε επίπεδα πολύ ανώτερα των μέσων ευρωπαϊκών δεικτών (άνω των 20 μονάδων), ενώ θετικοί είναι οι δείκτες και σε Δανία, Γερμανία, Λουξεμβούργο, Αυστρία, Φινλανδία, Σουηδία, αλλά και το Βέλγιο.
Αμβλύνεται η απαισιοδοξία για την οικονομική κατάσταση των νοικοκυριών
Οι προβλέψεις των Ελλήνων καταναλωτών για την οικονομική κατάσταση του νοικοκυριού τους προσεχείς 12 μήνες βελτιώνονται τον Φεβρουάριο, με το σχετικό ισοζύγιο να διαμορφώνεται στις -55,9 μονάδες (από -63,5), στην υψηλότερη επίδοση του τελευταίου εξαμήνου. Το ποσοστό των Ελλήνων καταναλωτών που κρίνει ότι το επόμενο διάστημα η οικονομική του κατάσταση θα επιδεινωθεί ελαφρά ή αισθητά περιορίζεται στο 68% (από 74%). Οι σχετικοί δείκτες της ΕΕ και της Ευρωζώνης βελτιώνονται ελαφρά στις -6 και -5,2 μονάδες.
Περιορίζονται οι πολύ δυσμενείς προβλέψεις για την οικονομική κατάσταση της χώρας
Οι προβλέψεις των νοικοκυριών για την οικονομική κατάσταση της χώρας τους το προσεχές 12-μηνο επίσης βελτιώνονται τον Φεβρουάριο, για δεύτερο κατά σειρά μήνα, και διαμορφώνονται στις -66,7 μονάδες (από -73,5), που είναι η καλύτερη επίδοση των τελευταίων πέντε μηνών. Αν και τρία στα τέσσερα νοικοκυριά προβλέπουν ελαφρά ή αισθητή επιδείνωση, διευρύνεται στο 10% (από 7%) το ποσοστό εκείνων που αναμένουν ελαφρά ή αισθητή βελτίωση. Οι σχετικοί δείκτες σε ΕΕ και Ευρωζώνη διαμορφώνονται στις -12,4 και -8,6 μονάδες αντίστοιχα.
Περαιτέρω ενίσχυση της πρόθεσης για αποταμίευση
Στην καλύτερη επίδοση του πενταμήνου διαμορφώνεται και η πρόθεση για αποταμίευση τους προσεχείς 12 μήνες, παραμένοντας όμως σε πολύ χαμηλά επίπεδα, στις -58,9 μονάδες (από -64,1). Το 61% (από 69%) των ελληνικών νοικοκυριών δεν θεωρεί καθόλου πιθανή την αποταμίευση το επόμενο 12μηνο, ενώ το 19% (από 15%) την θεωρεί αρκετά ή πολύ πιθανή. Οι σχετικοί δείκτες σε ΕΕ και Ευρωζώνη αυξάνονται στις -4,7 και -5,8 μονάδες αντίστοιχα.
Εξαιρετικά δυσμενείς οι προβλέψεις για την ανεργία
Οι προβλέψεις των καταναλωτών για την εξέλιξη της ανεργίας τους προσεχείς 12 μήνες δεν μεταβάλλονται, με το σχετικό δείκτη να διαμορφώνεται στις +87,8 μονάδες, σε εξαιρετικά χαμηλά επίπεδα. Το συντριπτικό 95% (από 92%) αναμένει ελαφρά ή αισθητή άνοδο της ανεργίας εντός του 2011. Οι αντίστοιχοι δείκτες σε ΕΕ και Ευρωζώνη διαμορφώνονται στις +26,6 και +20,2 μονάδες.
Ενισχύεται ελαφρά η πρόθεση για μείζονες αγορές
Η πρόθεση των καταναλωτών για σημαντικές αγορές τους προσεχείς 12 μήνες (επίπλων, ηλεκτρικών συσκευών, κ.λπ.) ενισχύεται τον Φεβρουάριο, με το σχετικό δείκτη να διαμορφώνεται κατά 8 μονάδες υψηλότερα έναντι της προηγούμενης, χαμηλά ιστορικής επίδοσής του. Ωστόσο το 79% (από 81%) των Ελλήνων καταναλωτών θα προβεί σε λίγο ή πολύ λιγότερες δαπάνες το επόμενο διάστημα. Σε ΕΕ και Ευρωζώνη, οι σχετικοί δείκτες βελτιώνονται ήπια στις -23 και -24 μονάδες αντίστοιχα.
Οριακή ενίσχυση στις πληθωριστικές προσδοκίες
Οι πληθωριστικές προβλέψεις των τιμών ενισχύονται οριακά τον Φεβρουάριο, με το σχετικό δείκτη προβλέψεων των τιμών τους προσεχείς 12 μήνες να διαμορφώνεται στις +34 μονάδες. Το 16% των καταναλωτών (από 14%) θεωρεί ότι οι τιμές θα παραμείνουν αμετάβλητες, ενώ το ποσοστό εκείνων που αναφέρουν άνοδο με τον ίδιο ρυθμό περιορίζεται στο 37% (από 40%). Στην ΕΕ και την Ευρωζώνη, οι σχετικοί δείκτες αυξάνονται αμφότεροι στις +29 και +25,7 μονάδες αντίστοιχα.
Σταθερά τα μισά νοικοκυριά "μόλις τα βγάζουν πέρα"
Σε σχέση με την τρέχουσα οικονομική κατάσταση του νοικοκυριού τους τον Φεβρουάριο, το ποσοστό των ελληνικών νοικοκυριών που αναφέρει ότι έχει αυξήσει λίγο ή πολύ την αποταμίευσή του αυξάνεται ελαφρά στο 22% (από 21%), ενώ το ποσοστό εκείνων που δηλώνουν ότι "μόλις τα βγάζουν πέρα" περιορίζεται οριακά στο 54%. Όσοι αναφέρουν ότι αντλούν από τις αποταμιεύσεις τους μειώνονται στο 9% (από 13%) ενώ εκείνοι που δηλώνουν ότι έχουν χρεωθεί προσεγγίζουν το 13% (από 10%).
Η απαισιοδοξία των καταναλωτών αμβλύνεται ως ένα βαθμό, όμως η ανασφάλεια για τα πραγματικά εισοδήματα και την ανεργία παραμένει. Περισσότερα φαίνεται να είναι τα νοικοκυριά που στρέφονται στην αποταμίευση και περιορίζουν τις καταναλωτικές τους δαπάνες προκειμένου να είναι καλύτερα προετοιμασμένοι για όποιες εξελίξεις προκύψουν σύντομα στο οικονομικό περιβάλλον.
Οι Έλληνες καταναλωτές παραμένουν άλλωστε σταθερά εδώ και ένα έτος οι πλέον απαισιόδοξοι Ευρωπαίοι, ενώ ακολουθούν οι Ρουμάνοι και Πορτογάλοι, απέχοντας ωστόσο αισθητά (στις -46,3 και -45,1 μονάδες οι αντίστοιχοι δείκτες). Ο μέσος ευρωπαϊκός δείκτης παραμένει στα ίδια επίπεδα στην ΕΕ, στις -12,6, ενώ στην Ευρωζώνη βελτιώνεται οριακά, φθάνοντας τις -10 μονάδες. Οι σχετικοί δείκτες σε Φινλανδία και Σουηδία κινούνται σε επίπεδα πολύ ανώτερα των μέσων ευρωπαϊκών δεικτών (άνω των 20 μονάδων), ενώ θετικοί είναι οι δείκτες και σε Δανία, Γερμανία, Λουξεμβούργο, Αυστρία, Φινλανδία, Σουηδία, αλλά και το Βέλγιο.
Αμβλύνεται η απαισιοδοξία για την οικονομική κατάσταση των νοικοκυριών
Οι προβλέψεις των Ελλήνων καταναλωτών για την οικονομική κατάσταση του νοικοκυριού τους προσεχείς 12 μήνες βελτιώνονται τον Φεβρουάριο, με το σχετικό ισοζύγιο να διαμορφώνεται στις -55,9 μονάδες (από -63,5), στην υψηλότερη επίδοση του τελευταίου εξαμήνου. Το ποσοστό των Ελλήνων καταναλωτών που κρίνει ότι το επόμενο διάστημα η οικονομική του κατάσταση θα επιδεινωθεί ελαφρά ή αισθητά περιορίζεται στο 68% (από 74%). Οι σχετικοί δείκτες της ΕΕ και της Ευρωζώνης βελτιώνονται ελαφρά στις -6 και -5,2 μονάδες.
Περιορίζονται οι πολύ δυσμενείς προβλέψεις για την οικονομική κατάσταση της χώρας
Οι προβλέψεις των νοικοκυριών για την οικονομική κατάσταση της χώρας τους το προσεχές 12-μηνο επίσης βελτιώνονται τον Φεβρουάριο, για δεύτερο κατά σειρά μήνα, και διαμορφώνονται στις -66,7 μονάδες (από -73,5), που είναι η καλύτερη επίδοση των τελευταίων πέντε μηνών. Αν και τρία στα τέσσερα νοικοκυριά προβλέπουν ελαφρά ή αισθητή επιδείνωση, διευρύνεται στο 10% (από 7%) το ποσοστό εκείνων που αναμένουν ελαφρά ή αισθητή βελτίωση. Οι σχετικοί δείκτες σε ΕΕ και Ευρωζώνη διαμορφώνονται στις -12,4 και -8,6 μονάδες αντίστοιχα.
Περαιτέρω ενίσχυση της πρόθεσης για αποταμίευση
Στην καλύτερη επίδοση του πενταμήνου διαμορφώνεται και η πρόθεση για αποταμίευση τους προσεχείς 12 μήνες, παραμένοντας όμως σε πολύ χαμηλά επίπεδα, στις -58,9 μονάδες (από -64,1). Το 61% (από 69%) των ελληνικών νοικοκυριών δεν θεωρεί καθόλου πιθανή την αποταμίευση το επόμενο 12μηνο, ενώ το 19% (από 15%) την θεωρεί αρκετά ή πολύ πιθανή. Οι σχετικοί δείκτες σε ΕΕ και Ευρωζώνη αυξάνονται στις -4,7 και -5,8 μονάδες αντίστοιχα.
Εξαιρετικά δυσμενείς οι προβλέψεις για την ανεργία
Οι προβλέψεις των καταναλωτών για την εξέλιξη της ανεργίας τους προσεχείς 12 μήνες δεν μεταβάλλονται, με το σχετικό δείκτη να διαμορφώνεται στις +87,8 μονάδες, σε εξαιρετικά χαμηλά επίπεδα. Το συντριπτικό 95% (από 92%) αναμένει ελαφρά ή αισθητή άνοδο της ανεργίας εντός του 2011. Οι αντίστοιχοι δείκτες σε ΕΕ και Ευρωζώνη διαμορφώνονται στις +26,6 και +20,2 μονάδες.
Ενισχύεται ελαφρά η πρόθεση για μείζονες αγορές
Η πρόθεση των καταναλωτών για σημαντικές αγορές τους προσεχείς 12 μήνες (επίπλων, ηλεκτρικών συσκευών, κ.λπ.) ενισχύεται τον Φεβρουάριο, με το σχετικό δείκτη να διαμορφώνεται κατά 8 μονάδες υψηλότερα έναντι της προηγούμενης, χαμηλά ιστορικής επίδοσής του. Ωστόσο το 79% (από 81%) των Ελλήνων καταναλωτών θα προβεί σε λίγο ή πολύ λιγότερες δαπάνες το επόμενο διάστημα. Σε ΕΕ και Ευρωζώνη, οι σχετικοί δείκτες βελτιώνονται ήπια στις -23 και -24 μονάδες αντίστοιχα.
Οριακή ενίσχυση στις πληθωριστικές προσδοκίες
Οι πληθωριστικές προβλέψεις των τιμών ενισχύονται οριακά τον Φεβρουάριο, με το σχετικό δείκτη προβλέψεων των τιμών τους προσεχείς 12 μήνες να διαμορφώνεται στις +34 μονάδες. Το 16% των καταναλωτών (από 14%) θεωρεί ότι οι τιμές θα παραμείνουν αμετάβλητες, ενώ το ποσοστό εκείνων που αναφέρουν άνοδο με τον ίδιο ρυθμό περιορίζεται στο 37% (από 40%). Στην ΕΕ και την Ευρωζώνη, οι σχετικοί δείκτες αυξάνονται αμφότεροι στις +29 και +25,7 μονάδες αντίστοιχα.
Σταθερά τα μισά νοικοκυριά "μόλις τα βγάζουν πέρα"
Σε σχέση με την τρέχουσα οικονομική κατάσταση του νοικοκυριού τους τον Φεβρουάριο, το ποσοστό των ελληνικών νοικοκυριών που αναφέρει ότι έχει αυξήσει λίγο ή πολύ την αποταμίευσή του αυξάνεται ελαφρά στο 22% (από 21%), ενώ το ποσοστό εκείνων που δηλώνουν ότι "μόλις τα βγάζουν πέρα" περιορίζεται οριακά στο 54%. Όσοι αναφέρουν ότι αντλούν από τις αποταμιεύσεις τους μειώνονται στο 9% (από 13%) ενώ εκείνοι που δηλώνουν ότι έχουν χρεωθεί προσεγγίζουν το 13% (από 10%).
ΑΠΟ :