Τίνος είναι τα μάρμαρα; Είναι εμπορεύσιμο είδος; Να τα βγάλουμε στο σφυρί; Μπορεί η Ελλάδα να πουλήσει τα Μάρμαρα; Δεν καταλαβαίνω πώς ένα διεθνές μουσείο, όπως το Βρετανικό, βάζει θέμα αναγνώρισης ιδιοκτησίας; Δεν υπάρχει ιδιοκτησία. Είναι παγκόσμια πολιτιστική κληρονομιά”, δήλωσε ο καθηγητής Αρχαιολογίας του ΑΠΘ και πρόεδρος του Μουσείου της Ακρόπολης, Δημήτρης Παντερμαλής.
Μιλώντας στο Συμπόσιο που πραγματοποιήθηκε την Παρασκευή (20/05) στο Μουσείο Μπενάκη, με τίτλο “Μουσείο Ακρόπολης, ιδεολογία, μουσειολογία, αρχιτεκτονική”, αναφερόμενος στη δήλωση περί “δανεισμού” των περίφημων γλυπτών από τον διευθυντή του Βρετανικού Μουσείου, ο καθηγητής υπήρξε χειμαρρώδης.
“Η λύση που επιλέξαμε ήταν να βάλουμε δίπλα στα Γλυπτά του Παρθενώνα τα γύψινα εκμαγεία αυτών των έργων. Ο βασικός λόγος ήταν να δείξουμε για πρώτη φορά τα Γλυπτά, αυτά που υπάρχουν στην Ελλάδα, στη Βρετανία αλλά και σε άλλα μουσεία του κόσμου”, δήλωσε, τονίζοντας ότι ο επισκέπτης για πρώτη φορά μπορεί να συνειδητοποιήσει το πρόγραμμα, το μέγεθος, τη σειρά και την τάξη των μνημείων και κυρίως τη σύλληψή τους.
“Μπορεί κανείς σήμερα στο Βρετανικό Μουσείο να αντιληφθεί τη σύλληψη της ζωφόρου των 160 μ., που έκανε ένας άνθρωπος τον 5ο π. Χ. αιώνα, σε απόλυτη πληρότητα;”, αναρωτήθηκε ρητορικά.
Ωστόσο δεν αισθάνεται εντελώς ικανοποιημένος από το αποτέλεσμα. Τα εκμαγεία που τοποθετήθηκαν είναι παλιά, του 19ου αιώνα. Τα περισσότερα έχουν υποστεί αλλοιώσεις, ενώ πολλά παρουσίασαν μεγάλες αποκλίσεις κατά τη συγκόλληση.
“Είναι μεν το καλύτερο δυνατόν που μπορούσαμε να κάνουμε με τα μέσα που διαθέταμε, αλλά δεν είμαστε απόλυτα ικανοποιημένοι. Γι’ αυτό ξεκινήσαμε ένα πρόγραμμα τρισδιάστατης σάρωσης με τον καθηγητή Κώστα Μπουζάκη και θα κάνουμε τη συνένωση των Γλυπτών με ψηφιακές εικόνες”, είπε.
Στο πάνελ των ομιλητών συμμετείχαν, εκτός του κ. Παντερμαλή, ο καθηγητής Ιστορίας του Πανεπιστημίου Αθηνών, Αντώνης Λιάκος, η επίκουρη καθηγήτρια πολιτιστικής διαχείρισης του Πάντειου Πανεπιστημίου, Δάφνη Βουδούρη, ενώ η ομιλία του ομότιμου καθηγητή Αρχαιολογίας του ΑΠΘ, Γιώργου Χουρμουζιάδη, διαβάστηκε από τον καθηγητή, Κώστα Κοτσάκη.
Μιλώντας στο Συμπόσιο που πραγματοποιήθηκε την Παρασκευή (20/05) στο Μουσείο Μπενάκη, με τίτλο “Μουσείο Ακρόπολης, ιδεολογία, μουσειολογία, αρχιτεκτονική”, αναφερόμενος στη δήλωση περί “δανεισμού” των περίφημων γλυπτών από τον διευθυντή του Βρετανικού Μουσείου, ο καθηγητής υπήρξε χειμαρρώδης.
“Η λύση που επιλέξαμε ήταν να βάλουμε δίπλα στα Γλυπτά του Παρθενώνα τα γύψινα εκμαγεία αυτών των έργων. Ο βασικός λόγος ήταν να δείξουμε για πρώτη φορά τα Γλυπτά, αυτά που υπάρχουν στην Ελλάδα, στη Βρετανία αλλά και σε άλλα μουσεία του κόσμου”, δήλωσε, τονίζοντας ότι ο επισκέπτης για πρώτη φορά μπορεί να συνειδητοποιήσει το πρόγραμμα, το μέγεθος, τη σειρά και την τάξη των μνημείων και κυρίως τη σύλληψή τους.
“Μπορεί κανείς σήμερα στο Βρετανικό Μουσείο να αντιληφθεί τη σύλληψη της ζωφόρου των 160 μ., που έκανε ένας άνθρωπος τον 5ο π. Χ. αιώνα, σε απόλυτη πληρότητα;”, αναρωτήθηκε ρητορικά.
Ωστόσο δεν αισθάνεται εντελώς ικανοποιημένος από το αποτέλεσμα. Τα εκμαγεία που τοποθετήθηκαν είναι παλιά, του 19ου αιώνα. Τα περισσότερα έχουν υποστεί αλλοιώσεις, ενώ πολλά παρουσίασαν μεγάλες αποκλίσεις κατά τη συγκόλληση.
“Είναι μεν το καλύτερο δυνατόν που μπορούσαμε να κάνουμε με τα μέσα που διαθέταμε, αλλά δεν είμαστε απόλυτα ικανοποιημένοι. Γι’ αυτό ξεκινήσαμε ένα πρόγραμμα τρισδιάστατης σάρωσης με τον καθηγητή Κώστα Μπουζάκη και θα κάνουμε τη συνένωση των Γλυπτών με ψηφιακές εικόνες”, είπε.
Στο πάνελ των ομιλητών συμμετείχαν, εκτός του κ. Παντερμαλή, ο καθηγητής Ιστορίας του Πανεπιστημίου Αθηνών, Αντώνης Λιάκος, η επίκουρη καθηγήτρια πολιτιστικής διαχείρισης του Πάντειου Πανεπιστημίου, Δάφνη Βουδούρη, ενώ η ομιλία του ομότιμου καθηγητή Αρχαιολογίας του ΑΠΘ, Γιώργου Χουρμουζιάδη, διαβάστηκε από τον καθηγητή, Κώστα Κοτσάκη.