ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΤΣΟΝΟΓΛΟΥ-ΒΥΛΛΙΩΤΗ
Βουλευτής ΠΑ.ΣΟ.Κ. Ν. Βοιωτίας
Αθήνα, 21 Φεβρουαρίου 2012
Θέμα: Απάντηση Νίκου Σηφουνάκη για την Δόμηση εκτός σχεδίου
«Είστε ενεργό μέλος του Κοινοβουλίου και δρώσα πραγματικά συνάδελφος......
Θα υπάρξουν οι αλλαγές εκείνες που πρέπει να υπάρξουν, προκειμένου αυτό το νομοθέτημα μέσω ενός κανονιστικού διατάγματος να χαίρει της αποδοχής της συντριπτικής πλειοψηφίας εκείνων οι οποίοι θα είναι χρήστες.
Ο κατέχων το δικαίωμα να οικοδομήσει σήμερα δεν θα πειραχθεί. Τα τέσσερα στρέμματα εξακολουθούν. Αυτός ο οποίος έχει τα τέσσερα στρέμματα εκείνο το οποίο δικαιούται να το χτίσει, θα το χτίσει».
Σε επίκαιρη ερώτηση με αριθ. πρωτ. 487/9-2-2012 που κατέθεσε η βουλευτής Βασιλική Τσόνογλου-Βυλλιώτη προς το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Κλιμματικής Αλλαγής με θέμα την δόμηση εκτός σχεδίου απάντησε την 20/02/2012 στην Ολομέλεια της Βουλής ο αναπληρωτής υπουργός κος Ν. Σηφουνάκης.
Η συζήτηση της επίκαιρης ερώτησης είχε ως εξής:
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΤΣΟΝΟΓΛΟΥ-ΒΥΛΛΙΩΤΗ: Είναι γεγονός ότι στη χώρα μας και σε πολλές περιοχές έχει επικρατήσει άναρχη δόμηση γιατί πράγματι είναι ελάχιστα τα χωροταξικά σχέδια. Πολύ περισσότερο λείπει το εθνικό χωροταξικό σχέδιο και εργαλεία. όπως τα γενικά πολεοδομικά σχέδια με τα οποία ρυθμίζονται οι όροι δόμησης, οι χρήσεις γης κατά κατηγορίες και η δόμηση υπάγεται σε κανόνες.
Πράγματι, η οποιαδήποτε ρύθμιση προς αυτή την κατεύθυνση είναι θετική. Πλην όμως, για πολλά χρόνια επεκράτησε η αγορά τεσσάρων στρεμμάτων από ιδιοκτήτες, μικροϊδιοκτήτες, βιοπαλαιστές οι οποίοι προσέβλεψαν σε αυτού του είδους την έκταση, την ελπίδα, τη προσδοκία να αναγείρουν κατοικίες για να στεγάσουν τις οικογένειες τους.
Με τις ρυθμίσεις που προωθούνται από το Υπουργείο Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής πράγματι προβλέπεται –και σύμφωνα με το άρθρο 14 του Προεδρικού Διατάγματος που έχει ανέβει σε διαβούλευση- ότι η δόμηση αυτή πλέον απαγορεύεται σε τέτοιου είδους έκτασης ακίνητα. Πολύ περισσότερο απαγορεύει γενικώς το άρθρο 14 τη δόμηση εκτός σχεδίου πόλεως, εκτός εγκεκριμένων ρυμοτομικών σχεδίων εντός ορίων οικισμού με πληθυσμό μικρότερο των δύο χιλιάδων κατοίκων, εκτός ορίων οικισμού προϋφισταμένου του 1923 κ.λπ, ενώ προβλέπει την εκμετάλλευση ακινήτων σε εκτός σχεδίου εφόσον έχουν επαγγελματική δραστηριότητα ή άλλου είδους υποδομές.
Πιστεύω ότι το μέτρο αυτό είναι επαχθές για τους μικροϊδιοκτήτες αυτών των ακινήτων και πιστεύω ότι το Υπουργείο θα πρέπει να δει με μεγαλύτερη κοινωνική ευαισθησία την εκμετάλλευση αυτών των ακινήτων και να δώσει το περιθώριο σε αυτούς τους ιδιοκτήτες, έστω και με ένα μεταβατικό στάδιο, να ρυθμίσουν τα της διαχειρίσεως των.
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΣΗΦΟΥΝΑΚΗΣ (Αναπληρωτής Υπουργός Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής): Κύριε Πρόεδρε, η βασική προϋπόθεση για την ανάπτυξη μιας χώρας και της οικονομίας της είναι η χωροταξική αναδιοργάνωση. Αυτό σημαίνει ύπαρξη χωροταξικού σχεδιασμού.
Στην περίπτωση της χώρας μας μία τέτοια αναδιοργάνωση απαιτεί ένα ξεκάθαρο πλαίσιο κανόνων που θα καθορίζει τις χρήσεις γης σε όλη την επικράτεια.
Και αυτό διότι οι χρήσεις γης είναι άμεσα εξαρτώμενες από τις κοινωνικές και οικονομικές μεταβολές. Με την πάροδο βεβαίως των χρόνων και την εξέλιξη της τεχνολογίας νέες δραστηριότητες εμφανίζονται και άλλες απαξιώνονται ή και εξαφανίζονται. Κάτω από αυτό το πρίσμα το Προεδρικό Διάταγμα 166, που θεσμοθέτησε το 1987 τις κατηγορίες και το περιεχόμενο των χρήσεων γης και το οποίο ισχύει μέχρι σήμερα –δηλαδή, είμαστε ακριβώς είκοσι πέντε χρόνια- είναι παρωχημένο και αδυνατεί να ανταποκριθεί στις μεταβολές των χρήσεων και του περιεχομένου τους που έχουν επέλθει στον αστικό και εξωαστικό χώρο κατά τις τελευταίες δεκαετίες, για να μην πούμε, όπως τρέχει και η τεχνολογία και οι ανάγκες, κατά τα τελευταία χρόνια. Υπάρχουν, παραδείγματος χάρη, στον εμπορικό τομέα δράσεις ή έννοιες που δεν υπάρχουν σ’ αυτό το Προεδρικό Διάταγμα, όπως δεν υπάρχουν ούτε καν στη νομοθεσία.
Κατά συνέπεια, γίνεται αντιληπτό ότι είναι αναγκαίο να εκσυγχρονιστεί και να συμπληρωθεί το ισχύον θεσμικό πλαίσιο χωρίς ερμηνευτικές αμφιβολίες και ασάφειες ή πολλές φορές και παρεξηγήσεις λαμβάνοντας υπ' όψιν τις νέες λειτουργίες και χρήσεις που έχουν εμφανιστεί διατυπώνοντας πιο αναλυτικούς ορισμούς για κάθε χρήση και εισάγοντας μια από τις πιο εξειδικευμένες κατηγοριοποιήσεις των υπηρεσιών που θα είναι σύμφωνες με τις σύγχρονες απαιτήσεις του πολεοδομικού και χωροταξικού σχεδιασμού.
Όσον αφορά στο κανονιστικό πλαίσιο, δηλαδή στον τύπο της ρύθμισης που θα θεσμοθετήσει τους νέους κανόνες, είναι γνωστό από συστάσεως του ελληνικού κράτους ότι οι ρυθμίσεις πολεοδομικού και χωροταξικού δικαίου θεσμοθετούνται με κανονιστικές πράξεις της διοίκησης βεβαίως αυτού του είδους, αφού υπάρξει επεξεργασία από το Συμβούλιο της Επικρατείας, οι οποίες εκδίδονται μετά από την επιστημονική τεκμηρίωση των σχετικών επιλογών και αφού εγκριθούν βεβαίως από το Συμβούλιο της Επικρατείας. Άλλωστε το σχέδιο του Προεδρικού Διατάγματος βρίσκεται, όπως ξέρετε, σε δημόσια διαβούλευση, εδόθη παράταση και εάν χρειαστεί θα δοθεί και άλλη.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΤΣΟΝΟΓΛΟΥ-ΒΥΛΛΙΩΤΗ: Κύριε Υπουργέ, και βέβαια είναι προς τη σωστή κατεύθυνση ο λόγος της ρύθμισης αυτής που προωθείται. Πλην, όμως, με την πρόσφατη διάταξη του άρθρου 9 του ν. 3937/2011 περί βιοποικιλότητας θυμόμαστε πολύ καλά ότι πριν από περίπου ένα χρόνο –ούτε καν χρόνο- είχατε πράγματι ρυθμίσει πλην των άλλων –στα πλαίσια, δηλαδή προστασίας των περιοχών Natura- ότι κατ’ εξαίρεση θεωρούνται άρτια και οικοδομήσιμα κατά παρέκκλιση γήπεδα έκτασης τουλάχιστον τεσσάρων χιλιάδων τετραγωνικών μέτρων που κατά τη δημοσίευση του παρόντος θεωρούνται άρτια και οικοδομήσιμα, σύμφωνα με τις οικείες πολεοδομικές διατάξεις.
Σε αυτή την περίοδο που πλήττεται η ακίνητη περιουσία, σήμερα όσο ποτέ άλλοτε, με κάθε είδους φόρους, χαράτσια κ.λπ., χάριν της οικονομικής μας εξυγίανσης και της εθνικής διάσωσης, ένας λόγος παραπάνω είναι γιατί να έρχεται τώρα και μάλιστα με τη μορφή Προεδρικού Διατάγματος, που σημαίνει ότι ελέγχεται μόνο το θέμα της συνταγματικότητάς του από το Συμβούλιο της Επικρατείας και γιατί να μην έρθει με νομοτεχνική ρύθμιση σύμφωνα με την κοινοβουλευτική διαδικασία, ώστε να υποστεί και την βάσανο της κοινοβουλευτικής αυτής επεξεργασίας ένα τέτοιο πολύ σοβαρό θέμα που πλήττει τουλάχιστον ένα εκατομμύριο μικροϊδιοκτήτες; Μιλάμε για μια μεγάλη περιουσία τουλάχιστον 50 δισεκατομμυρίων που αποτελεί μια ελπίδα για τον Έλληνα πολίτη του μικρού εισοδήματος.
Εν όψει αυτών μήπως πράγματι είναι σκόπιμο να έρθει υπό τη μορφή νομοθετικής ρύθμισης, σαν νομοσχέδιο δηλαδή, και όχι σαν Προεδρικό Διάταγμα, ώστε να ανταλλαγούν και οι απαραίτητες απόψεις και βεβαίως να γίνει μια εποικοδομητική συζήτηση και να διαμορφωθούν οι συνθήκες εκείνες που θα επιτρέψουν να αρθούν κοινωνικά άδικες ρυθμίσεις; Γατί αυτές οι διατάξεις του άνω Προεδρικού Διατάγματος προβλέπουν μεν για κατοικία αυτών των εκτάσεων αλλά μόνο για τον απασχολούμενο με την κύρια εκμετάλλευση.
Αυτοί οι μικροϊδιοκτήτες δεν αγόρασαν τα τέσσερα στρέμματα για να καλλιεργήσουν σιτάρια ή καλαμπόκια, αλλά για να χτίσουν σπίτια και δυστυχώς, με τη ρύθμιση αυτή δεν μπορούν να το κάνουν.
Εν όψει λοιπόν, αυτού του αιφνιδίου μήπως θα πρέπει να δοθεί ένα διάστημα; Και πώς βλέπει το Υπουργείο σας να δοθεί μια μεταβατική περίοδος έστω από την ισχύ του νόμου μέχρι ένα άλφα χρονικό διάστημα, για να δοθεί η δυνατότητα σ’ αυτούς τους Έλληνες και να μην πωλήσουν «μπιρ παρά» τις ιδιοκτησίες αυτές και να μπορέσουν να τις διαχειριστούν με οποιονδήποτε τρόπο, ώστε να ευνοηθούν και να μην χάσουν τις περιουσίες τους; Διότι υπάρχουν και οι επιτήδειοι εργολάβοι, όπως πολύ καλά γνωρίζουμε και συμφέροντα, όπως επίσης, και η φήμη ότι αυτά όλα γίνονται για να εξυπηρετηθούν μεγαλοϊδιοκτήτες. Δηλαδή, αγοράζοντας μικρές εκτάσεις τις ενώνουν και στη συνέχεια κάνουν μεγάλες εγκαταστάσεις και αποκλείουν το μέσο μικρό Έλληνα –τον βιοπαλαιστή εννοώ- από την εκμετάλλευση ενός τόσο μικρού οικοπέδου. Να μην σας θυμίσω τη φήμη που είχε επικρατήσει «οικόπεδο μικρό, φως, νερό, τηλέφωνο, πέντε λεπτά από την Ομόνοια» κ.ο.κ και έγινε όνειρο πολλών συνανθρώπων μας στο παρελθόν.
Πιστεύω λοιπόν, ότι το Υπουργείο θα πρέπει –και έχει τη δυνατότητα- να δώσει μία άλλη μεγαλύτερη και κοινοβουλευτική διαδικασία για τη ρύθμιση αυτή και δυνατότητα αξιοποίησης της περιουσίας αυτών των ανθρώπων.
ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΣΗΦΟΥΝΑΚΗΣ (Αναπληρωτής Υπουργός Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής): Κυρία συνάδελφε, επειδή είστε ενεργό μέλος του Κοινοβουλίου και δρώσα πραγματικά συνάδελφος, γνωρίζετε πάρα πολύ καλά ότι οι νομοθετικές πρωτοβουλίες σε επίπεδο σχεδίων νόμων που έχουν έρθει στο Κοινοβούλιο από πλευράς του ΥΠΕΚΑ –τουλάχιστον τον καιρό που βρίσκομαι εγώ- έχουν ψηφιστεί από τη συντριπτική πλειοψηφία των συναδέλφων πέρα από τα κόμματα και πριν σχηματιστεί, ας πούμε, η σημερινή Κυβέρνηση, η οποία δεν είναι μία μονοκομματική κυβέρνηση.
Αυτό είναι και το νόημα της διαβούλευσης. Στη διαβούλευση υπάρχει το σχέδιο ενός διατάγματος, όπως υπάρχουν κι άλλα αυτή τη στιγμή σχέδια που είναι στο διαδίκτυο από πλευράς του ΥΠΕΚΑ, όπως σε λίγο θα είναι το σχέδιο για το ρυθμιστικό σχέδιο της Αθήνας, όπως και το ρυθμιστικό σχέδιο της Θεσσαλονίκης. Αυτό τι σημαίνει; Σημαίνει ότι ό,τι προκύψει από τη διαβούλευση θα έρθει και θα οργανωθεί, θα υπάρξουν οι αλλαγές εκείνες που πρέπει να υπάρξουν, προκειμένου αυτό το νομοθέτημα μέσω ενός κανονιστικού διατάγματος να χαίρει της αποδοχής της συντριπτικής πλειοψηφίας εκείνων οι οποίοι θα είναι χρήστες.
Επειδή με λυπεί πρέπει να σας πω το γεγονός ότι η συζήτηση περιστρέφεται αποκλειστικά και μόνο πέριξ του άρθρου 14 του συγκεκριμένου σχεδίου προεδρικού διατάγματος, όταν υπάρχουν εκατοντάδες διατάξεις, θέλω να διαβεβαιώσω για άλλη μια φορά –το έχουμε πει σε ανακοίνωση του ΥΠΕΚΑ στις 5 Ιανουαρίου του 2012 και σε μία άλλη ανακοίνωση επίσης, στις 11 Ιανουαρίου του 2012- ότι ο κατέχων το δικαίωμα να οικοδομήσει σήμερα δεν θα πειραχθεί. Τα τέσσερα στρέμματα εξακολουθούν. Αυτός ο οποίος έχει τα τέσσερα στρέμματα εκείνο το οποίο δικαιούται να το χτίσει, θα το χτίσει. Δεν μπορεί να έχει μία αναδρομική ισχύ ένα τέτοιο διάταγμα.
Ένας κύριος ο οποίος βγήκε μια μέρα σε μία τηλεόραση –και δεν θέλω να πω το όνομά του για να μην του κάνω και διαφήμιση και συγκεκριμένα σε ένα μεγάλο κανάλι- άρχισε να πυροδοτεί μία κινδυνολογία, διότι είχε στο σύλλογό του εκλογές, απ’ ό,τι πληροφορήθηκα στη συνέχεια, κι αυτός έσπειρε τον πανικό και άρχισε να καλλιεργείται μία φήμη.
Αντιλαμβάνεστε, λοιπόν, ότι η εργασία την οποία κάνει το ΥΠΕΚΑ, μέσω υπεύθυνων επιστημόνων που φτιάχνουν ένα συγκεκριμένο σχέδιο, είναι να εκσυγχρονίσουμε αυτή τη στιγμή εκείνο που είναι ανάγκη: να εκσυγχρονίσουμε εκεί που είναι το πεδίο του χωροταξικού σχεδιασμού –και το πράττουμε- ούτως ώστε από εδώ και στο εξής οι μελετητές για όποια γενικά πολεοδομικά ή χωροταξικά σχέδια θα εκπονούν, να ξέρουν ποιο είναι ουσιαστικά το στοιχείο εκείνο που πρέπει να λαμβάνουν υπόψη τους σ’ ένα ευρύτατα και ολοκληρωμένο σχεδιασμό και να μην έχουμε ένα απαρχαιωμένο προεδρικό διάταγμα που είχε χρήσεις γης που έχουν εξαφανιστεί, έχουν ξεπεραστεί, δεν υπάρχουν, όπως σας είπα και στην πρωτολογία μου.
Επαμεινώνδα 71,32200 Θήβα,Τηλ:22620 81 061,Fax:22620 26 881
Φίλωνος 7,32100 Λιβαδειά, Τηλ & Fax:22610 89 640