Εορτολόγιο

Τρίτη 17 Απριλίου 2012

Coca Cola & Pepsi: Σκληρός ανταγωνισμός αλλά και σοβαρά προβλήματα στην μητρική τους αγορά – η περίπτωση διχλωροφαινόλης σε προϊόντα της Coca-Cola Τρία Έψιλον

Μπορεί οι παγκόσμιοι «κολοσσοί» Coca-Cola και Pepsi να συγκρούονται μεταξύ τους με σφοδρότητα στο πεδίο του ανταγωνισμού των προϊόντων τους σε ολόκληρο τον κόσμο, αντιμετωπίζουν όμως ένα κοινό, αλλά πολύ σοβαρό πρόβλημα στην Πολιτεία της Καλιφόρνια. Το πρόβλημα αυτό τους υποχρεώνει να προβούν σε άμεση αλλαγή της σύνθεσης των δημοφιλέστερων προϊόντων τους για να μην υποχρεωθούν να βάλουν «Προειδοποιητικό μήνυμα – Warning» επάνω στα προϊόντα τους – όπως ακριβώς γίνεται με τα πακέτα των τσιγάρων!

Ας πάρουμε όμως τα πράγματα με την σειρά: Η Coca-Cola, η μεγαλύτερη εταιρία αναψυκτικών του κόσμου, δημιουργήθηκε το 1886 από τον John Pemberton ένα φαρμακοποιό της Atlanta ο οποίος δεν μπορούσε να φανταστεί, ούτε και έζησε για να δεί την απίστευτη πορεία του προϊόντος που δημιούργησε σε ολόκληρο τον κόσμο (Αναλυτικά η ιστορία της Coca Cola στο άρθρο μας 4ης Ιουνίου 2010 The Coca-Cola Company: Υπερασπίζεται την παγκόσμια ηγεμονία της στον τομέα των αναψυκτικών).




Με την σειρά της η PepsiCo, αποτελεί το «αντίπαλο δέος», ένα παγκόσμιο γίγαντα με μια ιστορία που ξεκινάει 12 χρόνια μετά την δημιουργία του μεγάλου της ανταγωνιστή, το 1898, από ένα άλλο φαρμακοποιό: τον Caleb Bradham. Στις μέρες μας, τα συνολικά έσοδα της PepsiCo, η οποία εμπλούτησε σταδιακά τις δραστηριότητες της και με άλλα εκτός αναψυκτικών προϊόντα, ξεπερνούν τα 60 δις $ με δραστηριότητες σε όλες τις ηπείρους του πλανήτη και 285.000 εργαζόμενους.


Σύμφωνα με δημοσίευμα (τεύχος Απριλίου 2012) του Estiator, του μεγαλύτερου κλαδικού περιοδικού της ομογένειας των Ηνωμένων Πολιτειών (το οποίο συνεχίζει την μεγάλη καμπάνια με το σύνθημα «Αγοράζουμε Ελληνικά» που χρησιμοποίησε πρώτο), η πολιτεία της Καλιφόρνια έχει θεσπίσει από το 1986 μια «σκληρή» νομοθεσία που προστετεύει τον καταναλωτή από προϊόντα που περιέχουν χημικά τα οποία θεωρούνται υπεύθυνα για καρκινογενέσεις, παραμορφώσεις του εμβρύου ή στειρότητα. Ο νόμος που ψηφίστηκε το 1986 υποχρεώνει τις εταιρίες που χρησιμοποιούν στην σύνθεση των προιόντων τους χημικά που έχουν τις ιδιότητες αυτές «να ενημερώνουν τον καταναλωτή για τον κίνδυνο» που ενδεχομένως διατρέχει.



Το θέμα που αφορά άμεσα τους δύο παγκόσμιους γίγαντες, Coca-Cola και PepsiCo, δημιουργήθηκε όταν η Ένωση Καταναλωτών «Center for Science in the Public Interest» ολοκλήρωσε τον Μάρτιο του 2012 μια μελέτη σύμφωνα με την οποία ένα κουτάκι Coca-Cola ή Pepsi περιέχει από 103 έως 153 μικρογραμμάρια 4 Μ, δηλαδή της χρωστικής «καραμελέ» ουσίας που λέγεται μεθυλιμιδαζόλη 4 (4 methylimidazone) - 1 μικρογραμμάριο αντιστοιχεί σε ένα εκατομμυριοστό του γραμμαρίου. Η νομοθεσία όμως της πολιτείας της Καλιφόρνια ορίζει το ανώτατο όριο ανα καταναλώμενο προϊόν για την ουσία αυτή μόλις 29 μικρογραμμάρια!



Ολόκληρο το κείμενο της σχετικής ανακοίνωσης του «Center for Science in the Public Interest» με τίτλο Ammoniated "Caramel Coloring" Contaminated with 4-methylimidazole με ημερομηνία 5 Μαρτίου 2012 βρίσκεται στην ηλεκτρονική διεύθυνση http://www.cspinet.org/new/201203051.html .



Η χρωστική «καραμελέ» ουσία μεθυλιμιδαζόλη 4 απορρέει από την μίξη του θειούχου άλατος με αμμανιακό, ενώ η περιοδική απορρόφηση της χρωστικής αυτής ουσίας σε μεγάλη δόση από πειραματόζωα, προκαλεί καρκίνο.



Σαν συνέπεια όλων αυτών, οι δύο παγκόσμιοι γίγαντες αφ΄ενός μεν επέμειναν στο γεγονός ότι «τα προϊόντα τους δεν αντιπροσωπεύουν κανένα κίνδυνο για την παγκόσμια υγεία», αφ΄ετέρου δε υποχρεώθηκαν να τροποποιήσουν την «συνταγή» τους - τουλάχιστον στην πολιτεία της Καλιφόρνια.