Εορτολόγιο

Πέμπτη 19 Απριλίου 2012

Μυστικά επιβίωσης για τις Πανελλήνιες εξετάσεις

Αντίστροφα μετρούν τις ημέρες που θα αρχίσουν οι Πανελλήνιες οι μαθητές ή,αν προτιμάτε, οι υποψήφιοι εισακτέοι της Τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.
Το άγχος και η αγωνία στα ύψη αφού διεκδικούν «μια θέση στον Ήλιο».
Σε όλη την ήδη βεβαρυμμένη  ψυχολογική φόρτιση αρκεί να προσθέσει κανείς τις αλλεπάλληλες αλλαγές του συστήματος, οι οποίες είχαν σαν αποτέλεσμα να αγχώσουν ακόμη περισσότερο τα παιδιά μας.
Η Σοφία Συρίγου εκπαιδευτικός έγραψε για το Πινάκιο οδηγό επιβίωσης για τους μαθητές που καλούνται να ξεπεράσουν το εμπόδιο των Πανελληνίων εξετάσεων.

Της Σοφίας Συρίγου

  Σε μία εποχή έντονης απογοήτευσης και απαισιοδοξίας, οι νέοι είναι εκείνοι που δίνουν ελπίδα για το μέλλον. Οφείλουν λοιπόν να θέτουν στόχους και να τους πετυχαίνουν. Ένα πρώτο βήμα για την επίτευξη των στόχων τους είναι και η επιτυχία στις πανελλήνιες εξετάσεις, αφού είναι εκείνες που καθορίζουν σε μεγάλο βαθμό την εξέλιξη των ιδίων και της ευρύτερης κοινωνίας. Πώς όμως θα ανταποκριθούν στις απαιτήσεις των εξετάσεων και τελικά θα κερδίσουν το μέλλον τους; Ασφαλείς τρόποι για την υλοποίηση ενός τέτοιου μεγαλεπήβολου σχεδίου αποτελούν…
Επανάληψη μήτηρ μαθήσεως
 Είναι σίγουρο πως η καθημερινή και οργανωμένη μελέτη είναι το μυστικό συστατικό για την επιτυχία κάθε μαθητή. Η επανάληψη λοιπόν, είναι ο καθοριστικός παράγοντας της μάθησης, αρκεί βέβαια ο μαθητής να διαθέτει ήδη τις απαραίτητες γνώσεις, και όχι να προσπαθεί τελευταία στιγμή να αναπληρώσει οποιαδήποτε κενά. Η δυνατότητα εξάλλου απόκτησης νέων γνώσεων την παραμονή των εξετάσεων είναι μειωμένη. Με την επανάληψη απλά επαναφέρει στο νου του όσα έχει αφομοιώσει ολόκληρη τη χρονιά και αισθάνεται σιγουριά ότι τα γνωρίζει και συνεπώς αυτοπεποίθηση.
 
Διαχείριση άγχους 
Πολλοί είναι οι παράγοντες του άγχους των εξετάσεων, όπως η είσοδος ή όχι σε κάποια σχολή, η αυτοπεποίθησή του σχετικά με την προετοιμασία που έχει κάνει ακόμη και η αγωνία των γονέων. Το άγχος σε μεγάλο βαθμό μπορεί να έχει επιπτώσεις τόσο στην ψυχολογική υγεία του εξεταζόμενου όσο και στο αποτέλεσμα των εξετάσεων. Ας μην παραβλέπουμε όμως το γεγονός ότι το άγχος σε ελεγχόμενο βαθμό κινητοποιεί και δραστηριοποιεί τον μαθητή .
Πώς θα φροντίσουν όμως για την  ψυχική τους ισορροπία; Πρέπει να συνειδητοποιήσουν ότι η μελλοντική τους ζωή κι επιτυχία δεν κρίνεται αποκλειστικά και μόνο από την αποτυχία ή την επιτυχία τους στις εξετάσεις. Ο μαθητής πρέπει να εστιάζει την προσοχή του περισσότερο στο πώς θα επιτύχει και λιγότερο στο τί θα κάνει εφόσον αποτύχει. Και εκείνα που βοηθούν στην επιτυχία των μαθητών είναι η χαλάρωση, η θετική ενέργεια, η αυτοπεποίθηση και βέβαια η καλή προετοιμασία, με μελέτη και επαναλήψεις.

Διατροφή και ανάπαυσις 
Εκτός βέβαια από την ψυχική υγεία οι υποψήφιοι πρέπει να προνοήσουν και για τη σωματική. Ξεκινώντας από τη διατροφή τους, για να είναι δραστήριοι και αποδοτικοί πρέπει να εφοδιάζονται με ενέργεια και θρεπτικά συστατικά. Γι’ αυτό να ξεκινούν με καλό πρωινό, ενώ να αποφεύγουν τους πολλούς καφέδες γιατί προκαλούν εκνευρισμό και αϋπνία. Όσο για την ανάπαυσή τους πρέπει να κοιμούνται τουλάχιστον 8 ώρες. Τα διαλείμματα επίσης βοηθούν τους μαθητές να ανακτούν δυνάμεις και να συνεχίζουν το διάβασμα με περισσότερη όρεξη και άρα αποδοτικότητα. Εκτός, όμως, από τα διαλείμματα οι εξεταζόμενοι πρέπει να έχουν ελεύθερο χρόνο για όσα τους χαλαρώνουν. Από την άλλη δε, οι γονείς την περίοδο των εξετάσεων δεν δίνουν στο παιδί χρόνο για κοινωνικές δραστηριότητες, πιστεύοντας θα στερηθεί τον χρόνο για διάβασμα, το οποίο οδηγεί στην με τη σειρά του στην αποτυχία.

  Ο δρόμος λοιπόν για την επιτυχία και την απόλαυση των καρπών είναι απλός. Αρκεί βέβαια να υπάρχει θέληση και όραμα. Οι εξετάσεις είναι πράγματι μία καθοριστική φάση στη ζωή των παιδιών. Αλλά δεν χρειάζεται οι μαθητές να σκέφτονται και να αγχώνονται για μία πιθανή αποτυχία. Άλλωστε , μια πιθανή αποτυχία στις εξετάσεις δε σημαίνει και το τέλος του κόσμου. Από την άλλη πλευρά δεν είναι και λόγος αυτός για να μειωθεί το κίνητρο του μαθητή.
Καλή Επιτυχία!!!