Πριν από δύο περίπου χρόνια (16 Ιουνίου 2010) σε άρθρο μας με τίτλο Σκλαβενίτης: Η δεύτερη γενιά της οικογένειας τα πάει εξ ίσου καλά, αν όχι καλύτερα … είχαμε επισημάνει την ανάγκη οργάνωσης «Εβδομάδων ελληνικών προϊόντων»
από τις αλυσίδες λιανικής που λειτουργούν στην χώρα μας σαν ένα απλό
και πρακτικό τρόπο αντιμετώπισης της οικονομικής κρίσης με την ενίσχυση
της εγχώριας παραγωγής, κάτι που έχει κρίσιμη σημασία σε πλήθος σημαντικών τομέων της εθνικής μας οικονομίας (απασχόληση, εισφορές ασφαλιστικών ταμείων, υγιή φορολογία, έλλειμμα εμπορικού ισοζυγίου κ.π.α).
Ο
ζεστός μήνας του Ιουλίου 2012, με όλα τα προβλήματα της ελληνικής
οικονομίας να παραμένουν και να εντείνονται με σοβαρές επιπτώσεις στην
αγοραστική δύναμη των ελλήνων καταναλωτών, μας επιφυλάσσει μια ευχάριστη έκπληξη:
Μια από τις τρείς πρώτες αλυσίδες λιανικής της χώρας μας, η οποία
μάλιστα αποτέλεσε πρόσφατα κεντρικό «στόχο» από πολλές και διαφορετικές
πλευρές λόγω της «Γερμανικής καταγωγής» της, ανακοίνωσε ότι ολόκληρο τον
Ιούλιο θα πραγματοποιήσει «Εβδομάδες προσφορών ελληνικών προϊόντων σε όλα τα καταστήματα της»!
Η αξιέπαινη αυτή πρωτοβουλία της Lidl Hellas έχει ιδιαίτερη σημασία για πολλούς λόγους που συνθέτουν ένα πολύπλοκο «σκηνικό»:
· Η Lidl Hellas έχει κατηγορηθεί κατ΄επανάληψη (ιδιαίτερα συχνά και από την ιστοσελίδα μας) για το πρόγραμμα των προϊόντων της που αποτελείται κυρίως από εισαγόμενα Γερμανικά προϊόντα κάθε μορφής και κατηγορίας, χωρίς την παρουσία ενός αξιόλογου προγράμματος προϊόντων ελληνικής παραγωγής.
· Η
εταιρία αντιπαρατάσσει το γεγονός ότι συνεργάζεται με περισσότερους από
1.500 προμηθευτές & παρόχους υπηρεσιών στην Ελλάδα και ότι αποτελεί έναν από τους μεγαλύτερους εξαγωγείς ελληνικών προϊόντων αφού προωθεί κάθε χρόνο, σε 24 χώρες στις οποίες δραστηριοποιείται ο Όμιλος Schwarz, ελληνικά προϊόντα αξίας μεγαλύτερης των 600 εκατομμυρίων Ευρώ! Η εξαγωγική αυτή «επίδοση» της Lidl Hellas είναι πραγματικά εντυπωσιακή και ανακοινώθηκε μόλις πρόσφατα αφού δεν ήταν καν γνωστή εξ αιτίας της «φειδωλής» ενημέρωσης που παρέχει παγκοσμίως ο Όμιλος Schwarz. (Σχετικά με την θέση του Όμιλου Schwarz στο παγκόσμιο λιανεμπόριο σύμφωνα με την Deloitte βλπ. άρθρο μας 31 Ιανουαρίου 2012 με τίτλο Top 10: Οι δέκα μεγαλύτερες αλυσίδες του παγκόσμιου λιανεμπορίου για το 2010).
· Η
εταιρία αντιμετωπίζει σημαντικά προβλήματα στην ελληνική αγορά, όπου
δραστηριοποιείται με 220 καταστήματα απασχολώντας περισσότερους από
4.000 Έλληνες εργαζόμενους σε σταθερές θέσεις εργασίας, όχι μόνο εξ
αιτίας της σφοδρής ύφεσης που πλήττει την ελληνική οικονομία αλλά και
για «άλλους λόγους» (βλπ. σχετικά άρθρο μας 9 Απριλίου 2012 με τίτλο LIDL
Hellas: Στο στόχαστρο για την ανεύθυνη υστερία Γερμανικών ΜΜΕ και για
την πολιτική εξαθλίωσης που επιβάλλει η Γερμανική πολιτική ελιτ στην
σημερινή Ελλάδα)
· Το 2011, σύμφωνα με δικές μας εκτιμήσεις (ως γνωστόν ο Όμιλος Schwarz δεν ανακοινώνει επίσημα οικονομικά αποτελέσματα σε καμμιά από τις 30 χώρες που δραστηριοποιείται) η Lidl Hellas υποχώρησε στην τρίτη θέση των 10 κορυφαίων αλυσίδων της χώρας μας από την δεύτερη θέση του 2010 (βλπ. άρθρο μας 21 Ιουλίου 2011 με τίτλο Top
10 αλυσίδες λιανικής & χονδρικής για το 2010: Ποιοι πλήττονται από
την οικονομική κρίση και ποιοι ωφελούνται διευρύνοντας τα μερίδια τους
στην ελληνική αγορά),
ενώ η συνεχιζόμενη οικονομική κρίση «πιέζει» αισθητά τον κύκλο εργασιών
της αλυσίδας στην Ελλάδα και το πρώτο εξάμηνο του 2012.
· Μετά από αρκετά χρόνια σχετικής «αδράνειας», η Lidl Hellas έχει εντείνει τις προσπάθειες βελτίωσης της εικόνας που παρουσιάζει με ενα εκτεταμένο προγράμμα Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης το οποίο περιλαμβάνει σημαντικές πρωτοβουλίες όπως το πρόγραμμα «Υιοθετούμε πάρκα και δίνουμε το πράσινο πίσω στους πολίτες» που ασχολείται με την δημιουργική ανάπλαση πάρκων, το πρόγραμμα «Άθληση & Διατροφή στη γειτονιά μου»
που απλώνεται σε ολόκληρη την Ελλάδα, την συμμετοχή στην εκστρατεία
συλλογής τροφίμων για την ενίσχυση των συσσιτίων της Εκκλησίας της
Ελλάδος «Όλοι μαζί μπορούμε» κ.α.
Εν όψει όλων των παραπάνω θεωρούμε πως η πρωτοβουλία της Lidl Hellas να προσφέρει στο καταναλωτικό κοινό, από τις 2 Ιουλίου 2012 και για τέσσερις ολόκληρες εβδομάδες, ποικιλία ελληνικών προϊόντων (μεταξύ των οποίων και οι «ιδιωτικές ετικέτες» της αλυσίδας Νούφαρα, ΓΑΛΠΟ, Χρυσός Μύλος, Αρχαϊκά, Χρυσαφένιο, ΠΡΟΜΕΛ, Freeway, Terranea κ.α.) καθώς και ελληνικά αποστάγματα & κρασιά Προστατευόμενης Ονομασίας Προέλευσης – και όχι μόνο, σε οικονομικές τιμές, είναι άξια συγχαρητηρίων και ευχόμαστε να βρεί μιμητές και στις υπόλοιπες κορυφαίες αλυσίδες λιανικής της χώρας μας.
Η οργάνωση «Εβδομάδων Ελληνικών Προϊόντων» στις μεγαλύτερες αλυσίδες λιανικής της χώρας μας πρέπει να αποτελεί πρωταρχικό στόχο όλων των φορέων που δραστηριοποιούνται για την προώθηση των ελληνικών προϊόντων (Επιμένων Ελληνικά, Κινημα Πολιτών Καταναλώνουμε ότι Παράγουμε κ.α.)
Εμείς θεωρούμε υποχρέωση μας να μην ασχολούμαστε αποκλειστικά και μόνο με τα (κατά την κρίση μας) «αρνητικά» κάθε αλυσίδας, αλλά να προβάλλουμε και κάθε (αντικειμενικά) καλή προσπάθεια – πολύ περισσότερο όταν εφαρμόζει στην πράξη μια (αυτονόητη κατά την γνώμη μας)
πρόταση που διατυπώσαμε πριν από δύο ολόκληρα χρόνια για την
αντιμετώπιση της οικονομικής κρίσης η οποία μαστίζει τη χώρα μας και «εφαρμόζεται» τώρα από την αλυσίδα ακριβώς εκείνη από την οποία δεν το περιμέναμε καθόλου!
Λεωνίδας Κουμάκης*
28 Ιουνίου 2012