Του Σπύρου Δημητρέλη
Σενάριο για προεκλογική μείωση του τεκμηρίου ΙΧ και μάλιστα αναδρομική έχει πέσει στο τραπέζι του υπουργείου Οικονομικών. Η σχετική πρόταση έχει σαν στόχο την άμεση μείωση του φορολογικού κόστους των οχημάτων, κυρίως μεγάλου κυβισμού, προκειμένου να δοθεί η δυνατότητα σε πολλούς από όσους έχουν καταθέσει τις πινακίδες να τις πάρουν πίσω και να αυξηθούν τα κρατικά έσοδα από τη φορολόγηση των αυτοκινήτων.
Στη ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών έχει παραδοθεί πόρισμα υπηρεσιακών παραγόντων και εμπειρογνωμόνων της αγοράς αυτοκινήτων το οποία αφορά σε προτάσεις για την αλλαγή της φορολόγησης των ΙΧ. Οι προτάσεις που περιλαμβάνονται στο πόρισμα είναι πολλές, ωστόσο δεν προκρίνονται όλες για λόγους κυρίως πρακτικούς και δημοσιονομικούς. Για παράδειγμα, έχει προταθεί η πληρωμή των τελών κυκλοφορίας με το μήνα προκειμένου να δοθεί στους φορολογούμενους η δυνατότητα να καταβάλουν τέλη μόνο για τους μήνες που κυκλοφορούν το ΙΧ.
Η συγκεκριμένη πρόταση απορρίφθηκε καθώς εκτιμήθηκε ότι θα οδηγήσει σε σημαντική απώλεια εσόδων αφού θα κατέφευγαν στην πρακτική αυτή πολλοί ιδιοκτήτες οχημάτων μεγάλου κυβισμού προκειμένου να μειώσουν τα τέλη κυκλοφορίας. Θα διατηρηθεί κατά συνέπεια το σημερινό σύστημα όπου τα τέλη καταβάλλονται στο σύνολό τους ακόμη και αν ο φορολογούμενος προχωρήσει σε άρση ακινησίας του οχήματός του την τελευταία ημέρα του έτους.
Η αλλαγή όμως που, σύμφωνα με πληροφορίες, έχει ουσιαστικά αποφασιστεί είναι η μείωση του ετήσιου τεκμηρίου διαβίωσης για τα ΙΧ. Η μείωση, σύμφωνα με πληροφορίες θα είναι της τάξης του 30% και θα επιφέρει σημαντική ελάφρυνση σε όσους έχουν οχήματα κυρίως μεγάλου κυβισμού. Πιο συγκεκριμένα, θα περιορίσει το ύψος του ετήσιου φόρου πολυτελούς διαβίωσης που πληρώνουν όσοι έχουν ΙΧ άνω των 1.929 κυβικών. Ο φόρος υπολογίζεται με ποσοστό 5% επί του τεκμηρίου για ΙΧ έως 2.500 κυβικά και με 10% για ΙΧ μεγαλύτερου κυβισμού. Ο φόρος δεν επιβάλλεται σε οχήματα που από την πρώτη ταξινόμησή τους στην Ελλάδα έχουν περάσει περισσότερα από δέκα έτη.
Αξιωματούχος του ΥΠΟΙΚ που ρωτήθηκε αν είναι ανοικτό το ενδεχόμενο να γίνει η μείωση κατά την προεκλογική περίοδο απάντησε: “Το βλέπουμε”. Επίσης είναι ανοικτό το ενδεχόμενο η μείωση του τεκμηρίου να έχει και αναδρομικό χαρακτήρα, δηλαδή από την 1-1-2014 προκειμένου να έχουν κίνητρο οι φορολογούμενοι να ζητήσουν άμεσα τις πινακίδες κυκλοφορίας των οχημάτων τους. Με τη μείωση του τεκμηρίου θα μειωθεί και ο αριθμός των φορολογούμενων που πιάνονται στη σχετική παγίδα και υποχρεώνονται να πληρώσουν φόρο με βάση το τεκμαρτό εισόδημα που σε πολλές περιπτώσεις είναι πολύ μεγαλύτερο από αυτό που δηλώνουν.
Σενάριο για προεκλογική μείωση του τεκμηρίου ΙΧ και μάλιστα αναδρομική έχει πέσει στο τραπέζι του υπουργείου Οικονομικών. Η σχετική πρόταση έχει σαν στόχο την άμεση μείωση του φορολογικού κόστους των οχημάτων, κυρίως μεγάλου κυβισμού, προκειμένου να δοθεί η δυνατότητα σε πολλούς από όσους έχουν καταθέσει τις πινακίδες να τις πάρουν πίσω και να αυξηθούν τα κρατικά έσοδα από τη φορολόγηση των αυτοκινήτων.
Στη ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών έχει παραδοθεί πόρισμα υπηρεσιακών παραγόντων και εμπειρογνωμόνων της αγοράς αυτοκινήτων το οποία αφορά σε προτάσεις για την αλλαγή της φορολόγησης των ΙΧ. Οι προτάσεις που περιλαμβάνονται στο πόρισμα είναι πολλές, ωστόσο δεν προκρίνονται όλες για λόγους κυρίως πρακτικούς και δημοσιονομικούς. Για παράδειγμα, έχει προταθεί η πληρωμή των τελών κυκλοφορίας με το μήνα προκειμένου να δοθεί στους φορολογούμενους η δυνατότητα να καταβάλουν τέλη μόνο για τους μήνες που κυκλοφορούν το ΙΧ.
Η συγκεκριμένη πρόταση απορρίφθηκε καθώς εκτιμήθηκε ότι θα οδηγήσει σε σημαντική απώλεια εσόδων αφού θα κατέφευγαν στην πρακτική αυτή πολλοί ιδιοκτήτες οχημάτων μεγάλου κυβισμού προκειμένου να μειώσουν τα τέλη κυκλοφορίας. Θα διατηρηθεί κατά συνέπεια το σημερινό σύστημα όπου τα τέλη καταβάλλονται στο σύνολό τους ακόμη και αν ο φορολογούμενος προχωρήσει σε άρση ακινησίας του οχήματός του την τελευταία ημέρα του έτους.
Η αλλαγή όμως που, σύμφωνα με πληροφορίες, έχει ουσιαστικά αποφασιστεί είναι η μείωση του ετήσιου τεκμηρίου διαβίωσης για τα ΙΧ. Η μείωση, σύμφωνα με πληροφορίες θα είναι της τάξης του 30% και θα επιφέρει σημαντική ελάφρυνση σε όσους έχουν οχήματα κυρίως μεγάλου κυβισμού. Πιο συγκεκριμένα, θα περιορίσει το ύψος του ετήσιου φόρου πολυτελούς διαβίωσης που πληρώνουν όσοι έχουν ΙΧ άνω των 1.929 κυβικών. Ο φόρος υπολογίζεται με ποσοστό 5% επί του τεκμηρίου για ΙΧ έως 2.500 κυβικά και με 10% για ΙΧ μεγαλύτερου κυβισμού. Ο φόρος δεν επιβάλλεται σε οχήματα που από την πρώτη ταξινόμησή τους στην Ελλάδα έχουν περάσει περισσότερα από δέκα έτη.
Αξιωματούχος του ΥΠΟΙΚ που ρωτήθηκε αν είναι ανοικτό το ενδεχόμενο να γίνει η μείωση κατά την προεκλογική περίοδο απάντησε: “Το βλέπουμε”. Επίσης είναι ανοικτό το ενδεχόμενο η μείωση του τεκμηρίου να έχει και αναδρομικό χαρακτήρα, δηλαδή από την 1-1-2014 προκειμένου να έχουν κίνητρο οι φορολογούμενοι να ζητήσουν άμεσα τις πινακίδες κυκλοφορίας των οχημάτων τους. Με τη μείωση του τεκμηρίου θα μειωθεί και ο αριθμός των φορολογούμενων που πιάνονται στη σχετική παγίδα και υποχρεώνονται να πληρώσουν φόρο με βάση το τεκμαρτό εισόδημα που σε πολλές περιπτώσεις είναι πολύ μεγαλύτερο από αυτό που δηλώνουν.