Εορτολόγιο

Τετάρτη, 31 Αυγούστου 2011

Άρθρο του Λεωνίδα Κουμάκη "Ελληνικές Εξαγωγές" - 30 Αυγούστου 2011

Ελληνικές εξαγωγές: Αύξηση κατά 40,4% το πρώτο εξάμηνο του 2011, σταθερή μείωση του μεγάλου ελλείμματος του εμπορικού μας ισοζυγίου και πως το αποτέλεσμα αυτό υποστηρίζεται από τους Έλληνες (εντός και εκτός Ελλάδος) καθώς και από τους ανά τον κόσμο φιλέλληνες.
 
Η σύγχρονη καθημερινότητα του Έλληνα βομβαρδίζεται καταιγιστικά από αρνητικές ειδήσεις με αποτέλεσμα μια «μικρή» θετική είδηση να περνάει σχεδόν απαρατήρητη. Παράδειγμα, η πολύ σημαντική αύξηση των ελληνικών εξαγωγών η οποία σε συνδυασμό με την μείωση των εισαγωγών, περιορίζει με γοργούς ρυθμούς το έλλειμμα του εμπορικού μας ισοζυγίου.    
Οι οδυνηρές συνέπειες της οικονομικής κρίσης που βιώνει η Ελλάδα με την συντονισμένη «επίθεση» των οργανωμένων «δανειστών» μας, δηλαδή του Καρτέλ που επιδιώκει την εγκαθίδρυση παγκόσμιας οικονομικής ηγεμονίας (Βλ. σχετικό άρθρο του Βασίλη Βιλιάρδου 15/10/2010 «Το Καρτέλ»), αφύπνισε το ένστικτο του νεοέλληνα τόσο σε ολόκληρη την Ελλάδα όσο και σε κάθε γωνιά του πλανήτη.
Μέσα στην Ελλάδα οι εισαγωγές βρίσκονται σε μια σταθερά καθοδική πορεία από το 2009 όταν διαμορφώθηκαν κάτω από 50 δις (49.790,8 δις Ευρώ). Το 2010 μειώθηκαν σε 47.879,9 δις Ευρώ και εάν η τάση μείωσης των εισαγωγών του πρώτου εξαμήνου του 2011 συνεχιστεί και το δεύτερο εξάμηνο δεν αποκλείεται να μειωθούν και κάτω από τα επίπεδα των 45 δις Ευρώ. Η μείωση αυτή οφείλεται (βασικά) στην ύφεση και την οικονομική κρίση που περιορίζει τις καταναλωτικές δαπάνες αλλά και στην αργή αλλά σταθερή «στροφή» των Ελλήνων καταναλωτών σε αγορές καταναλωτικών προϊόντων που παράγονται στην Ελλάδα. (Βλ. σχετικό άρθρο μας 12/10/2010 «Αγοράζουμε Ελληνικά: Μπορούμε να ξεπεράσουμε την κρίση – είναι στο χέρι μας!»)
Εκτός Ελλάδος η κινητοποίηση, σε κάθε γωνιά του πλανήτη, του απόδημου Ελληνισμού αλλά και του τεράστιου αριθμού των φιλελλήνων οδηγεί την Ελλάδα (εφ΄ όσον η ίδια τάση διατηρηθεί και το δεύτερο εξάμηνο του 2011) σε ιστορικό ρεκόρ εξωστρέφειας άνω των 20 δις Ευρώ, σύμφωνα με την Πρόεδρο του Πανελλήνιου Συνδέσμου Εξαγωγέων Χριστίνα Σακελλαρίδου (η δήλωση της παρατίθεται παρακάτω).
Η εξέλιξη αυτή, δηλαδή η μεγάλη αύξηση των εξαγωγών και η μείωση των εισαγωγών, οδηγούν το εμπορικό μας ισοζύγιο χωρίς τα πετρελαιοειδή σε μείωση, σε σχέση με το πρώτο εξάμηνο του 2010, κατά 29,5% (από 12,5 δις το πρώτο εξάμηνο του 2010, σε 8,8 δις το πρώτο εξάμηνο του 2011) – η μείωση των συνολικών εισαγωγών μαζί με τα πετρελαιοειδή, αν και θα γίνει γνωστή αργότερα, θεωρείται σχεδόν βέβαιο πως θα είναι μικρότερη, αλλά σημαντική.
Το συνολικό, εντυπωσιακό ποσοστό 40,4% της αύξησης των Ελληνικών εξαγωγών περιλαμβάνει και τα πετρελαιοειδή, (10,5 δις ευρώ το πρώτο εξάμηνο του 2011, έναντι 7,5 δις ευρώ την ίδια περίοδο του 2010). Χωρίς τα πετρελαιοειδή οι Ελληνικές εξαγωγές διατηρούν και το 2011 ισχυρούς ρυθμούς αύξησης σε ποσοστό 11,6% το πρώτο εξάμηνο έναντι του αντίστοιχου διαστήματος του 2010 (7,6 δις Ευρώ έναντι 6,8 δις Ευρώ).
Όπως αναφέρει χαρακτηριστικά η Πρόεδρος του Πανελλήνιου Συνδέσμου Εξαγωγέων Χριστίνα Σακελλαρίδου «Η διατήρηση αντίστοιχων ρυθμών αύξησης των εξαγωγών και στο δεύτερο 6μηνο του 2011 θα σημάνει ιστορικό ρεκόρ εξωστρέφειας άνω των 20 δις ευρώ, σε επίπεδο 12μηνου. Οι θετικές ειδήσεις από τις παραγγελίες για ελληνικά βιομηχανικά προϊόντα και τους επόμενους μήνες, μας προσθέτει αισιοδοξία όχι μόνο για ποσοτική αύξηση των εξαγωγών συνολικά, αλλά και για ποιοτική εξέλιξη του εξαγωγικού προτύπου της χώρας, με βάση προϊόντα προστιθέμενης αξίας, προϊόντα με ελληνική τεχνογνωσία, καινοτομία και διεθνή αναγνώριση».  
Σύμφωνα με τον Πανελλήνιο Σύνδεσμο Εξαγωγέων, οι εξαγωγές των Ελληνικών Βιομηχανικών Προϊόντων αυξήθηκαν κατά 29,7% και των ποτών κατά 26,6% - αντίθετα μείωση παρουσίασαν οι κατηγορίες «τρόφιμα» και «λάδια» (πάντα κατά το πρώτο εξάμηνο 2011 σε σχέση με το αντίστοιχο περσυνό διάστημα).
Για να επιτευχθεί ο δύσκολος αλλά εφικτός στόχος της μείωσης του ελλείμματος του εμπορικού μας ισοζυγίου από 35 δις Ευρώ το 2009 σε 25 δις Ευρώ το 2011 (ή και ακόμα χαμηλότερα), πρέπει να βοηθήσουμε όλοι ανεξαιρέτως:
Μέσα στην Ελλάδα οι καταναλωτές πρέπει να συνεχίζουν επίμονα τις προσπάθειες τους να ψάχνουν και να επιλέγουν προϊόντα που παράγονται στην Ελλάδα για τις καθημερινές καταναλωτικές τους ανάγκες. Είναι χιλιάδες τα εισαγόμενα προϊόντα που μπορούν εύκολα και γρήγορα να αντικατασταθούν στις καθημερινές μας ανάγκες με αντίστοιχα προϊόντα που παράγονται στην Ελλάδα – πολλά από αυτά είναι και αισθητά φθηνότερα! Παράδειγμα όλα τα είδη προσωπικής φροντίδας και υγιεινής καθώς και τα (κάθε κατηγορίας) απορρυπαντικά – από σαπούνια μέχρι τις διάφορες σκόνες καθαρισμού (στην κατηγορία αυτή το συντριπτικό ποσοστό των προϊόντων που κατακλύζουν τα ράφια των αλυσίδων λιανικής είναι δυστυχώς εισαγόμενα και μάλιστα από πανίσχυρες πολυεθνικές τις οποίες «ενισχύουμε υποχρεωτικά»), τρόφιμα και ποτά (όχι στα εισαγόμενα πάσης φύσεως και κατηγορίας τρόφιμα και ποτά από τα πιο απίθανα μέρη του πλανήτη που χρυσοπληρώνουμε φορτώνοντας δυσβάσταχτα χρέη σε εμάς, τα παιδιά και τα εγγόνια μας), έπιπλα, υποδήματα και ενδύματα (ναι, υπάρχουν ακόμα Ελληνικής παραγωγής – ψάξτε τα με υπομονή και επιμονή) και χιλιάδες άλλα προϊόντα!
Ήδη γίνονται σοβαρές προσπάθειες προώθησης της ιδέας Αγοράζουμε Ελληνικά από το «Κίνημα Πολιτών - καταναλώνουμε ότι παράγουμε» μέσα στις αλυσίδες λιανικής της χώρας μας οι οποίες ανταποκρίθηκαν στην πρόταση να οργανώσουν προγράμματα προβολής στα καταστήματα τους – η τελευταία που ανταποκρίθηκε και έχει την περίοδο αυτή σχετική προβολή είναι η Νο 1 αλυσίδα λιανικής της χώρας μας Carrefour – Μαρινόπουλος (Βλπ. σχετικό άρθρο μας 8/6/2011 Αγοράζουμε Ελληνικά (6) «Κίνημα Πολιτών – καταναλώνουμε ότι παράγουμε»: Καμπάνια προώθησης Ελληνικών προϊόντων στις μεγαλύτερες αλυσίδες λιανικής.»)
Με δυο λόγια: Κοιτάζετε σχολαστικά το προϊόν που θέλετε να αγοράσετε για τις καθημερινές καταναλωτικές σας ανάγκες. Ψάξτε, εντοπίστε και αγοράστε το προϊόν που θα γράφει τις λέξεις «Ελληνικό Προϊόν»! Είναι ο πιο ασφαλής, άμεσος και απλός τρόπος να βοηθήσουμε την χώρα μας να αυξήσει την παραγωγή και την απασχόληση (γιατί αλλιώς η ανεργία σύντομα θα ξεπεράσει το 25% του ενεργού πληθυσμού), να μειώσει τις εισαγωγές και το έλλειμμα του εμπορικού μας ισοζυγίου και να «χαλαρώσει», έστω και λίγο, την θηλιά που μας πέρασαν στον λαιμό οι ξένοι «δανειστές» μας.
Εκτός Ελλάδος είναι εξαιρετικά πολύτιμη η βοήθεια που προσφέρει τόσο ο απανταχού Απόδημος Ελληνισμός όσο και οι ανά τον πλανήτη φιλέλληνες (Σχετικό άρθρο μας 6/5/2011 Απόδημος Ελληνισμός και φιλέλληνες: Οι καταλυτικές δυνάμεις που μπορούν να οδηγήσουν την Ελλάδα στην έξοδο από την κρίση, εύκολα και αποτελεσματικά σε δύο γλώσσες: Ελληνικά και Αγγλικά).
Ήδη, η τεράστια αυτή ανθρώπινη δύναμη ψάχνει, εντοπίζει και αγοράζει ελληνικά τρόφιμα (ελαιόλαδο που είναι το καλύτερο του κόσμου, αυθεντική ελληνική φέτα και όχι τις διάφορες απομιμήσεις της, ελληνικό μέλι με την εκπληκτική διατροφική αξία, αυθεντικό ελληνικό γιαούρτι που εξελίσσεται σε παγκόσμια μόδα και εκατοντάδες άλλα ελληνικά τρόφιμα, ελληνικά κρασιά και κάθε κατηγορίας ελληνικά αποστάγματα) – όλα με την μαγική ένδειξη «Greek Product» ή «Produce of Greece», ακόμα κι αν πρέπει να ξοδέψει χρόνο, κόπο και περισσότερα χρήματα!
Το «κίνημα» αυτό απλώνεται με επιτυχία στις ΗΠΑ με αφετηρία την πρωτοβουλία του Παναγιώτη Μακριά, ιδιοκτήτη του περιοδικού Estiator (ο πρώτος που χρησιμοποίησε το σύνθημα Αγοράζουμε Ελληνικά), στην Αυστραλία με αφετηρία την πρωτοβουλία του Διονύση Κρινά (Σχετικό άρθρο μας στις 14/6/2010 Αγοράζουμε Ελληνικά (2) Δυναμική καμπάνια στις Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής!) στην Ευρώπη και στον υπόλοιπο κόσμο, χάρη στις προσπάθειες των ανώνυμων και επώνυμων Ελλήνων που ζουν και εργάζονται στις χώρες αυτές καθώς και των φιλελλήνων που λατρεύουν τις πανανθρώπινες αξίες τις οποίες η Ελλάδα χάρισε απλόχερα σε ολόκληρη την ανθρωπότητα.
Η προσπάθεια αύξησης των ελληνικών εξαγωγών με ταυτόχρονη μείωση των εισαγωγών είναι μια εξαιρετικά δύσκολη υπόθεση αφού αντιμετωπίζει (επί πλέον) και τεράστια οικονομικά συμφέροντα που «θίγονται». Η διαίσθηση όμως και η ψυχή του Έλληνα, που γνωρίζει πολύ καλά ότι πρέπει να κάνει κάτι μόνος του για την χώρα του και για τον εαυτό του, χωρίς να εξαρτάται από τα όμορφα λόγια ή τις αποφάσεις των πολιτικών,  δημιουργεί μια πανίσχυρη ασπίδα που ήδη φέρνει τα πρώτα αποτελέσματα που βλέπουμε «χειροπιαστά». Κάθε δύσκολη όμως προσπάθεια προσφέρει δείγματα ικανοποίησης αλλά και απογοήτευσης:
Το δείγμα ικανοποίησης οφείλεται σε τηλεφώνημα Αγγλίδας διανοούμενης (φανατική φιλέλλην) η οποία γεμάτη υπερηφάνεια περίγραψε πως «ξόδεψε» ένα ολόκληρο πρωινό στο αχανές Λονδίνο προκειμένου να βρει και να αγοράσει Ελληνικό ελαιόλαδο, ελιές και αυθεντική φέτα (ελληνικά κρασιά και ποτά βρίσκει εύκολα) και πως «πείθει» γνωστούς και φίλους της να αγοράζουν Ελληνικά προϊόντα για να βοηθήσουν απλά, πρακτικά και αποτελεσματικά την Ελλάδα.  
Το δείγμα απαγοήτευσης οφείλεται σε ένα εστιατόριο πανέμορφου Ελληνικού νησιού: Αύγουστος 2011, στο πιο γνωστό (ίσως και το καλύτερο) εστιατόριο της μαγευτικής Πάτμου. Πελάτης του (ασφυκτικά γεμάτου) εστιατορίου ζητάει επίμονα ελληνικό ανθρακούχο μεταλλικό νερό Σάριζα ή Σουρωτή ή Δουμπιά η Κορπί ή Αύρα ή Ήβη ή Κύμη ή οποιοδήποτε άλλο. Σε λίγο εμφανίζεται ο υπεύθυνος του εστιατορίου ο οποίος τον πληροφορεί πως το κατάστημα σερβίρει μόνο Perrier!
Όταν έμαθα το περιστατικό από τον συγκεκριμένο πελάτη που ζητούσε επίμονα το ελληνικό ανθρακούχο νερό σκέφτηκα πως το εισαγόμενο νερό ήταν σίγουρα ακριβότερο χωρίς να μπορώ να διακρίνω κάποια ουσιαστική ποιοτική διαφορά. Αυθόρμητα, ήρθαν στο νου μου οι διάσημοι στίχοι του Μανώλη Ρασούλη: «Αχ Ελλάδα σ' αγαπώ, και βαθιά σ' ευχαριστώ, γιατί μ' έμαθες και ξέρω, ν' ανασαίνω όπου βρεθώ, να πεθαίνω όπου πατώ, και να μην σε υποφέρω».


Λεωνίδας Κουμάκης